مشاوره جهت تبلیغات
اخبار کسب وکارها

نظر علما و مراجع در مورد بازار فارکس و کریپتو + فارکس حلال است؟

فارکس و بازارهای مالی همیشه مسئله مهمی برای کاربران مسلمان بوده‌اند. آنها همیشه می‌خواهند بدانند که معامله کردن در چنین بازارهایی حلال است یا خیر. ما در این مقاله مدل معاملات بازار و سپس نظر مراجع و علما را در این باره برای شما شرح خواهیم داد تا مطلع شوید که فارکس حلال است یا خیر.

نظر آیت الله خامنه‌ای درباره فارکس

ایشان نظر داده‌اند که اگر مبادله ارز منع قانونی در داخل کشور نداشته باشد حلال است. ولی مسئله آنجا پیچیده می‌شود که طبق قوانین جمهوری اسلامی که توسط سازمان بورس تعیین شده است، فارکس در ایران غیر قانونی می‌باشد. پس طبق نظر ایشان به طور کلی خود ماهیت فارکس یا ارزهای دیجیتال حلال است و مشکل شرعی ندارد. در نظر داشته باشید که قوانین قابل تغییر است، پس عده‌ای از معامله‌گران بر اساس این نظر فارکس را شرعی و حلال می‌دانند.

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره فارکس

طبق نظر ایشان اگر معاملاتی که در فارکس یا ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، بهره شبانه نداشته باشد و در حساب اسلامی انجام شود حلال است و مشکل شرعی ندارد. بنابراین کاربران مسلمان می‌توانند در چنین بازارهایی معامله و سرمایه‌گذاری کنند.

نظر آیت الله سیستانی درباره فارکس

طبق نظر ایشان از آنجا که این بازار برخی از احکام شرعی را که مناسب بازار اسلامی و بدون مشکل است ندارد، پس معامله در این بازار حرام است و مسلمانان نباید در چنین بازارهایی سرمایه‌گذاری یا معامله کنند.

نظر آیت الله وحید خراسانی درباره فارکس

طبق نظری که دفتر آیت الله وحید خراسانی منتشر کرده است، اگر نگهداری و معامله پولی که انجام می‌دهید فاقد بهره شبانه و ربا باشد مشکلی ندارد و کاربران می‌توانند در چنین بازارهایی با احتیاط معاملات خود را انجام دهند.

چطور یک حساب اسلامی داشته باشیم

حالا که نظر برخی از علمای شیعه را درباره فارکس مطالعه کردیم؛ فهمیدیم که اگر حساب معاملاتی شما فاقد بهره شبانه یا همان سواپ باشد، می‌توان معاملات را حلال و بدون مشکل خواند. پس شما نیاز دارید که حسابی در بروکری ایجاد کنید که حساب اسلامی یا بدون سواپ داشته باشد. برای این کار توصیه می‌کنیم که کاربران ایرانی در بروکر آلپاری یک حساب معاملاتی ایجاد کنند و از پشتیبانی بخواهند تا حساب آنها را به حساب اسلامی تبدیل کند. این بروکر با پیش‌بینی این مسائل شرعی، چنین حسابی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، اما اگر معامله‌گری هستید که معامله شما شب باز نمی‌ماند، یعنی روزانه معامله می‌کنید و شب هنگامی که بهره شبانه محاسبه می‌شود معاملات شما بسته است، از این رو می‌توانید در حساب‌های معمولی نیز بدون مشکل معامله کنید. اصل ماهیت فارکس بدون مشکل است و فقط چالش اصلی آن مسئله بهره شبانه است که با یک حساب اسلامی قابل برطرف شدن است.

نظر سایر مذاهب اسلامی درباره فارکس

نظر علمای شیعه را درباره این بازار مطالعه کردید، اما اگر پیرو سایر مذاهب اسلامی هستید نیز باید بدانید که رویه به همین ترتیب است. یعنی نظر کلی و عمومی اسلامی بر این است که تنها در صورت اینکه بهره شبانه پرداخت نکنید، می‌توانید به صورت شرعی در فارکس معامله کنید. به همین دلیل امروزه بیشتر بروکرهای جهان دارای حساب اسلامی یا همان Swap-Free هستند.

وضعیت قوانین فارکس در ایران

حقیقت این است که در ایران قانون واضحی وجود ندارد که مشخص کند فارکس قانونی است یا نه. طبق مصوبه بورس، به دلیل شرایط تحریم‌ها و به دلیل جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین به دلیل اینکه کارگزاری‌های فارکس نمی‌توانند در داخل ایران نمایندگی داشته باشند و مجبورند پول‌ها را در حساب‌های بانک‌های خارجی نگاه دارند، فارکس غیر قانونی است، اما شفافیت این قوانین به حدی نیست که اگر شما به عنوان یک معامله‌گر در بازار فارکس به صورت شخصی فعالیت کنید، عمل خلاف قانونی را انجام داده باشید.

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدیم که در صورت داشتن حساب اسلامی و یا باز نگه نداشتن معامله بیش از یک روز (به دلیل اینکه بهره شبانه به آن تعلق نمی‌گیرد) می‌توانید بر طبق قوانین شرعی در بازار فارکس معامله کنید و این مسئله هیچ مشکلی ندارد. هیچ منع صریح قانونی هم نمی‌تواند فعالیت شخصی شما در فارکس را خلاف قانون و مجرمانه بداند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. از نظر علما اسلام فعالیت در فارکس هیچ اشکالی نداره. سرمایه گذاری کنید و سود ببرید. اگه میخایید یک حساب اسلامی داشته باشید به بروکرهایی مثل آلپاری و آمارکتس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا